Greetings from China

Sista dagen, snabbt avlsut

Kategori: Allmänt

Nu sitter jag på ett hostel i Hong Kong. Flera av mina klasskamrater sitter på ön Hainan och gassar i solen medans andra vandrar runt på Beijings gator och en stor del av dem är tillbaka i Sverige. Sista dagen i Ningbo gick fort, allt för fort.

Morgonen var lugn, redovisningen av vårt stora projekt var inte förrän klockan två och därmed kunde man göra vad man ville tills dess. Självklart var förberedningarna i full gång med många var också tvungna att fixa med diverse bestyr inför hemresan. Tidiga morgonen gick till att hitta en bank för att växla kinesiska yuan till hong kong dollar, skriva ut alla dokument inför resan - både flyg och hostel - som bokats alldeles för sent för att göra mig helt lugn. :p

Så kom äntligen den stora stunden. Två klassrum hade förberetts för oss, ett för att vänta medan de andra grupperna redovisade och ett för att redovisa i. Först samlades vi i vänteklassrummet tillsammans med Chinagamas representanter som bestod av ägaren, manager, assistenter och designers samt personalen från exportakademien som tagit så bra hand om oss under vår tid i Ningbo Yuanyuan, Rachele och Tina. Yuanyuan hälsade sedan alla välkomna och förklarade hur vi skulle strukturera upp redovisningarna. Varje grupp fick dra en lapp med ett nummer från ur en låda för att lotta ut i vilken ordning man skulle redovisa. I min grupp var det delade meningar om vilken position som var bäste. Först eller mitten, absolut inte sist men jag drog slutligen nummer 1 ur lådan. Först ut!

Vi tog vårat USB med allt vi gjort och traskade efter resten av sällskapet in i andra rummet. Väl där inne fixade vi tekniken, lärde oss snabbt hur laserpekaren fungerade och satte igång. Kör bara kör gick i huvudet, långsamt och metodiskt. De såg ut att gilla de, de visade intresse, genuint eller artigt, de kunde vara både och. Alla andra i gruppen gjorde bra ifrån sig och där va de över!

Chinagama verkade nöjda med våran presentation men frågor hade uppstått och sista minuterna gick åt att besvara dessa så gott man kunde. Vi var även tvungna att gå och designa ett nytt förslag av logotyp i en annan orange färg för de tyckte den nuvarande var för mörk.

Tillbaka till klassrummet med en känsla av seger i huvudet. Det var över! Vi hade klarat redovisningen och allt hade gått bra. Arbetet var inlämnat! Men den byttes snabbt till en stressad stämning då vi innan bestämt att de som blir grupp nummer ett får ansvaret att fixa blommor som tack till Chinagama, Exportakademien och andra som hjälpt oss under resan så det var bara att hasta iväg.

Sofi hade pekat ut en blomsterhandel i vår taxibok så den visade vi för vår chaufför och han körde iväg. Det visade sig vara ett plantage utan den formen av blommor vi behövde. Buketter var nyckelordet - buketter. Så vi virrade runt i taxi lite innan Maja och Louise kom ihåg att de sett blomsteraffärer på en gata nära skolan. Vi åkte dit och gick in i första butiken vi såg. Ingen kunde engelska. Blommorna stod där framför oss men vi kunde inte kommunicera och de va inte jätteintresserade att försöka förstå oss. Ut och in i nästa blomsteraffär som behändigt låg på rad på gatan. De var trevligare i nästa butik och vi fick fram att vi ville ha fem buketter. Två stora för män (det finns tydligen olika sorters former på buketter beroende på om det är till män eller kvinnor) och tre mindre till kvinnor. De två större till Chinagama och Exportakademien och de tre mindre till Yuanyuan, Rachele och Tina. De fick en budget på 600 kr. De fick välja blommorna och vi skulle återkomma om en och en halv timme. Perfekt! Så vi åkte in till stan för att köpa lite choklad att ge också.

En och en halv timme senare kommer vi tillbaka. Nyfikna går vi in i affären där det är ett fullt hålligång. De håller på att binda den största bukett jag nånsin sett, och den är rund! Runda buketter var ju för kvinnor... och vi sa att de skulle vara tre små till kvinnorna!? Vi dubbelkollar att det faktiskt är en av våra buketter det handlar om, budgeten och när resten ska vara klara. Tiden tickar iväg och middagen börjar om en timme men 30 minuter senare går de fyra i vår grupp ut med fem ENORMA buketter. Kränger in oss i två taxis och åker iväg mot restaurangen. Vi kan inte hålla oss för skratt så löjligt stora och krusidulliga är de. glitter, band, papper allt har de lyckats få med.

Framme vid restaurangen var personalen hjälpsamma nog att förvara blommorna bakom receptionen för vår ursprungliga plan att gömma buketterna bakom bordet gick om intet när vi fick de där bjässarna.

Innan vi åt hade vi en ceremoni där pris delades ut till det vinnande bidraget och de näst bästa bidraget. De vinnande bidraget stod Christian, Robin, Sandra och Linnea för och prisstatyett utdelades.

Min egen grupp vann pris för näst bästa bidrag vilket kändes jättebra. Motiveringen var att vi hade gjort ett förslag med grundtanken om familjen och a beautiful way of dining som Chinagama verkligen gillade. Väldigt nöjda tog även vi emot en statyett! :D Motiveringen till första priset hann jag inte höra då jag var nere i receptionen och hämtade blommorna.

Blommor delades ut. Tacktal hölls från alla håll och kanter. Chinagama var snälla nog att ha tagit med sig gåvor till alla! pepparkvarnar och väskor fick vi vilket var för snällt! Tillslut åts även maten och det skålades hej vilt enligt alla seder och bruk. Efter ett bra tag gav sig hälften iväg för nya äventyr och de som var kvar samlades runt ett bord. De blev mera skålande med Chinagama och Exportakademien samt en massa hejdå, om och om igen. Sorgligt var det. :(

Här ses (fr. vänster) Rachele, Petra, Yuanyuan, Madeleine, Tina, Isabelle.

Tillslut när klockan slagit mycket gav även Chinagama och alla från Exportakademien upp och då även vi. Efter ett sista hejdå som inte kändes helt fullbordat eftersom vi inte på svenskt vis kramades tog vi taxis hem eller ut på stan. Själv åkte jag hem för att packa. Välplanerad som alltid - not.

Klockan fyra på morgonen lämnade en stor grupp oss för att ta flyget hem till Sverige. Två timmar senare tog jag själv taxin från skolområdet tillsammans med mina kompisar för att ge mig ut på nya äventyr. Först till Shanghai, sen till Hong Kong och nu sitter jag här. Oj vilket äventyr det har varit och oj vad jag saknar alla i Ningbo.