Greetings from China

Sista dagen, snabbt avlsut

Kategori: Allmänt

Nu sitter jag på ett hostel i Hong Kong. Flera av mina klasskamrater sitter på ön Hainan och gassar i solen medans andra vandrar runt på Beijings gator och en stor del av dem är tillbaka i Sverige. Sista dagen i Ningbo gick fort, allt för fort.

Morgonen var lugn, redovisningen av vårt stora projekt var inte förrän klockan två och därmed kunde man göra vad man ville tills dess. Självklart var förberedningarna i full gång med många var också tvungna att fixa med diverse bestyr inför hemresan. Tidiga morgonen gick till att hitta en bank för att växla kinesiska yuan till hong kong dollar, skriva ut alla dokument inför resan - både flyg och hostel - som bokats alldeles för sent för att göra mig helt lugn. :p

Så kom äntligen den stora stunden. Två klassrum hade förberetts för oss, ett för att vänta medan de andra grupperna redovisade och ett för att redovisa i. Först samlades vi i vänteklassrummet tillsammans med Chinagamas representanter som bestod av ägaren, manager, assistenter och designers samt personalen från exportakademien som tagit så bra hand om oss under vår tid i Ningbo Yuanyuan, Rachele och Tina. Yuanyuan hälsade sedan alla välkomna och förklarade hur vi skulle strukturera upp redovisningarna. Varje grupp fick dra en lapp med ett nummer från ur en låda för att lotta ut i vilken ordning man skulle redovisa. I min grupp var det delade meningar om vilken position som var bäste. Först eller mitten, absolut inte sist men jag drog slutligen nummer 1 ur lådan. Först ut!

Vi tog vårat USB med allt vi gjort och traskade efter resten av sällskapet in i andra rummet. Väl där inne fixade vi tekniken, lärde oss snabbt hur laserpekaren fungerade och satte igång. Kör bara kör gick i huvudet, långsamt och metodiskt. De såg ut att gilla de, de visade intresse, genuint eller artigt, de kunde vara både och. Alla andra i gruppen gjorde bra ifrån sig och där va de över!

Chinagama verkade nöjda med våran presentation men frågor hade uppstått och sista minuterna gick åt att besvara dessa så gott man kunde. Vi var även tvungna att gå och designa ett nytt förslag av logotyp i en annan orange färg för de tyckte den nuvarande var för mörk.

Tillbaka till klassrummet med en känsla av seger i huvudet. Det var över! Vi hade klarat redovisningen och allt hade gått bra. Arbetet var inlämnat! Men den byttes snabbt till en stressad stämning då vi innan bestämt att de som blir grupp nummer ett får ansvaret att fixa blommor som tack till Chinagama, Exportakademien och andra som hjälpt oss under resan så det var bara att hasta iväg.

Sofi hade pekat ut en blomsterhandel i vår taxibok så den visade vi för vår chaufför och han körde iväg. Det visade sig vara ett plantage utan den formen av blommor vi behövde. Buketter var nyckelordet - buketter. Så vi virrade runt i taxi lite innan Maja och Louise kom ihåg att de sett blomsteraffärer på en gata nära skolan. Vi åkte dit och gick in i första butiken vi såg. Ingen kunde engelska. Blommorna stod där framför oss men vi kunde inte kommunicera och de va inte jätteintresserade att försöka förstå oss. Ut och in i nästa blomsteraffär som behändigt låg på rad på gatan. De var trevligare i nästa butik och vi fick fram att vi ville ha fem buketter. Två stora för män (det finns tydligen olika sorters former på buketter beroende på om det är till män eller kvinnor) och tre mindre till kvinnor. De två större till Chinagama och Exportakademien och de tre mindre till Yuanyuan, Rachele och Tina. De fick en budget på 600 kr. De fick välja blommorna och vi skulle återkomma om en och en halv timme. Perfekt! Så vi åkte in till stan för att köpa lite choklad att ge också.

En och en halv timme senare kommer vi tillbaka. Nyfikna går vi in i affären där det är ett fullt hålligång. De håller på att binda den största bukett jag nånsin sett, och den är rund! Runda buketter var ju för kvinnor... och vi sa att de skulle vara tre små till kvinnorna!? Vi dubbelkollar att det faktiskt är en av våra buketter det handlar om, budgeten och när resten ska vara klara. Tiden tickar iväg och middagen börjar om en timme men 30 minuter senare går de fyra i vår grupp ut med fem ENORMA buketter. Kränger in oss i två taxis och åker iväg mot restaurangen. Vi kan inte hålla oss för skratt så löjligt stora och krusidulliga är de. glitter, band, papper allt har de lyckats få med.

Framme vid restaurangen var personalen hjälpsamma nog att förvara blommorna bakom receptionen för vår ursprungliga plan att gömma buketterna bakom bordet gick om intet när vi fick de där bjässarna.

Innan vi åt hade vi en ceremoni där pris delades ut till det vinnande bidraget och de näst bästa bidraget. De vinnande bidraget stod Christian, Robin, Sandra och Linnea för och prisstatyett utdelades.

Min egen grupp vann pris för näst bästa bidrag vilket kändes jättebra. Motiveringen var att vi hade gjort ett förslag med grundtanken om familjen och a beautiful way of dining som Chinagama verkligen gillade. Väldigt nöjda tog även vi emot en statyett! :D Motiveringen till första priset hann jag inte höra då jag var nere i receptionen och hämtade blommorna.

Blommor delades ut. Tacktal hölls från alla håll och kanter. Chinagama var snälla nog att ha tagit med sig gåvor till alla! pepparkvarnar och väskor fick vi vilket var för snällt! Tillslut åts även maten och det skålades hej vilt enligt alla seder och bruk. Efter ett bra tag gav sig hälften iväg för nya äventyr och de som var kvar samlades runt ett bord. De blev mera skålande med Chinagama och Exportakademien samt en massa hejdå, om och om igen. Sorgligt var det. :(

Här ses (fr. vänster) Rachele, Petra, Yuanyuan, Madeleine, Tina, Isabelle.

Tillslut när klockan slagit mycket gav även Chinagama och alla från Exportakademien upp och då även vi. Efter ett sista hejdå som inte kändes helt fullbordat eftersom vi inte på svenskt vis kramades tog vi taxis hem eller ut på stan. Själv åkte jag hem för att packa. Välplanerad som alltid - not.

Klockan fyra på morgonen lämnade en stor grupp oss för att ta flyget hem till Sverige. Två timmar senare tog jag själv taxin från skolområdet tillsammans med mina kompisar för att ge mig ut på nya äventyr. Först till Shanghai, sen till Hong Kong och nu sitter jag här. Oj vilket äventyr det har varit och oj vad jag saknar alla i Ningbo.

/Hanna

Tai Chi

Kategori: Allmänt

Igår så fick vi nöjet att prova på kampsporten Tai Chi. Denna kampsport fokuserar på inre styrka, balans, koncentration och utförs i långsamma rörelser. Vi fick lära oss en rad olika steg och rörelser som vi sedan skulle memorisera och sedan lägga på ännu flera rörelser. Då vi alla var nybörjade på detta så såg vi nog rätt roliga ut där vi försökte härma instruktören, men jag må säga att vi alla var rätt duktiga för att vara första gången. Dagen fortsatte vidare sedan med kaligrafimålning

Kvällen avslutades med födelsedagsfirande på en grekisk och en italiensk restaurang då två av vårt gäng fyllde år. Stort grattis i efterskott till Astrid och Linnea! Riktigt god mat var det med. Kan berätta att när de små bruschettas kom in på bordet, små grillade bröd med vitlök, olja och tomat, så blev det allt annat än besvikna miner. Galet gott! Den kinesiska maten må vara god den med, men ibland är det trevligt med lite omväxlning.

Warm summer nights

Kategori: Allmänt

Hej igen. Nu är jag, Sofi, tillbaka i matchen efter några dagar offline på Hainan - Kinas Hawaii. Jag bestämde mig för att passa på att besöka denna ö under May Holiday och trots att flygbiljetten var lite för dyr för mitt eget bästa ångrar jag inte en sekund att jag åkte. Och även om jag lyckades blir bestulen på handväskan redan första kvällen (därför har jag tyvärr inga bilder) var det oslagbart att få spendera tre dagar med  strandhäng, stora vågor, öl och sena nattbad. Tänk er 35-gradig värme, ett brusande hav och semesterlycka så det står härliga till så förstår ni säkert vad jag menar.  Och nu känner jag faktiskt för första gången att jag är redo för att komma hem till Sverige. Resan till Kina har varit fantastisk på alla sätt och vis och jag kommer definitivt att åka tillbaka någon gång men det är en skön känsla att känna sig färdig och nöjd. Så nu taggar vi redovisning av projekten imorgon och sen åker några av oss hem till blommande vår och soliga uteserveringar. See you there!

Fjärde dagen

Förmodligen den lataste dagen hittills. Det är den fjärde dagen i rad som vi har haft ledigt vilket gör att många har haft tid att göra det de vill göra i Ningbo och tog därför dagen till att bara vila. Själv har mestadels av dagen gått åt till att undersöka möjligheterna att ta sig till Hong Kong på fredag och att ordna med alla saker som hör det till.

Att åka tåg i Kina är smidigt eftersom de på en hel del sträckor har snabbtåg. Vi tog tåg mellan Beijing och Shanghai som tog fem timmar i 300 km/h. Andra tog samma sträcka med sovtåg och spenderade 12 timmar på tåget. Nackdelen med snabbtåget var ju att de va nån hundralapp dyrare men det ansåg vi vara värt. Själv tyckte jag att snabbtåget liknade en flygresa. Det var en säkerhetsvideo på skärmarna i början av resan och tågvärdinnorna var klädda som flygvärdinnor och hade identiska matvagnar som de gick med i alla vagnarna.

Till Hong Kong har det dock inga snabbtåg än så det blir flyg för vår del. Flyg vid den här tiden på resan skapar en hel del problem. Vi har nämligen shoppat lite för mycket i Kina och övervikt är aldrig billigt. Dessutom har de på mindre kinesiska flygbolag inte lika generösa tillåtna vikter. 20 kg som inkluderar både incheckat bagage och handbagage är det tillåtna på vår flight som går från Shanghai. Vi fick provpacka idag och efter många om och men blev det tillslut runt 16 kg på sitt stora bagage. Man fick dock kompromissa bort många av de fina väskorna man köpt.. men men, sånt i livet. Det finns shopping i Hong Kong med!

Utöver reseplaneringen blev det ett besök på Wanda Plaza för sushilunch tillsammans med alla andra kineser som tog vara på de lediga dagarna. Många familjer är ute tillsammans och spatserar vilket är trevligt - dock inte alltid. Igår upplevde jag den mest oförskämda kinesen någonsin! Vi satt vid en fönsterplats på ett café och åt våfflor när en familj på tre gick förbi. Mamman såg oss och pekade (inget konstigt här, utlänningar är ju en raritet) och vände sedan om för att gå mot ingången av caféet. Dottern som var med verkade uppenbart generad och försökte dra mamman åt de andra hållet till den grad att hon vid ett tillfälle låg ner på marken och släpades efter av mamman. De kom tillslut in på caféet, gick bort till hörnan där vi satt och ställde sig bakom oss för att ta en bild. De sa ingenting till oss, frågade inte om de fick och sa varken tack eller hejdå när de va klara. Fy!