Greetings from China

Ny dag - nytt äventyr!

Kategori: Allmänt

u har vi varit i Ningbo i nästan en vecka och börjar bli välbekanta med staden. Ikväll ska de flesta av mina klasskamrater besöka Lao Wai Tan, en känd bargata där man även kan finna Ningbo Art Museum, för att se vad Ningbos nattliv har att erbjuda. Jag själv har desvärre åkt på en större förkylning och valde att stanna hemma. Men vem är då jag? Jo mitt namn är Emma Svensson och jag är 20 år, men på torsdag ska jag få nöjet att fira min födelsedag här i Kina. Jag kommer ursprungligen från en hamnstad i Blekinge vid namn Karlskrona.
Att resa och uppleva nya saker har alltid varit högt på min lista. Jag har ett stort intresse i allt som kommer till kulturer och språk och har nu övertagit posten som skolans internationella ordförande. Detta har gjort att jag nästan dagligen får kontakt med de internationella studenterna. Jag har själv planer att studera utomlands om en snar framtid och njuter verkligen av allt det vi upplever här i Kina.

Innan vi kom till Ningbo så besökte vi en gammal stad vid namn Xitang, där delar från filmen Mission Impossible 3 spelades in. Staden var otroligt vacker med sina gamla kinesiska hus som smyckades av röda lyktor som lös upp hela staden på kvällen. Små floder slingrade sig igenom staden och för att komma över dessa fick man gå över mycket små och kompakta broar utan handräcken som gjorde att i alla fall jag blev lite höjdrädd. För att ens komma till hotellet så var vi tvungna att visa ett tillstånd som visade att vi fick besöka staden. Detta gör det svårt för att andra än kineser att komma dit så vi var en av de få västerlänningarna som var där. Man kände sig väldigt lycklig lottad att få se något som inte var riktat åt bara västerländska turister utan verkligen komma in i samhället. Detta ledde även till en stor reaktion av de kineser som såg oss. Pekande, fotograferande kineser var mycket vanligt den dagen.
Lite här och var längs gatorna kunde man se kinesiska studenter som satt och målade av staden.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: