Greetings from China

Ett annorlunda besök på ett spa

Kategori: Allmänt

God afton!

En ny bloggare och jag heter Louise men går under namnet Lois. Är 22 år och läser DG såklart. Jag är sprallig, ler allt som oftast och har tänkt att med hjälp av denna utbildning bli någon form av webbdesigner. Jag fotar gärna, umgås med vänner, jag vill ha fina klänningar som snurrar alldeles förträffligt och lockar som flyger i vinden. Men nog om mig.

Nu ska jag berätta om en alldeles speciell söndag, nämligen idag, söndagen den 29 april. Jag och några damer tog två taxi till ett spa för att spendera eftermiddagen där. Vi var ute efter lite massage och manikyr, ni förstår kineser sover på plankor och våra svenska ryggar är som sig bör ganska stela efter snart fyra veckor i Kina. Green Spring Spa stod på agendan efter tips av studenter som var här förra året.

När vi väl hittade dit efter ha passerat den ena gränden efter den andra, så upptäckte vi att allt stod på kinesiska och ingen kunde säga i princip något på engelska. Vi valde då mellan att peka på något och bara köra eller härja med personalen tills någon kunde förklara för oss vad vi hade att välja mellan. Då vi är lite svenska och försiktiga, härjade vi med personalen tills vi fick följa med till en dator och de tog fram google translate. Smart där. Vi skrev på engelska och han skrev på kinesiska. Praktiskt. Till slut kom vi fram till att massage kostade mellan 89 och 188 kronor. Vi slog till och gick in för att byta om. Då vi hade hört skräckhistorier från andra studenter som sade att man inte fick ha några kläder... alls.. på sig där inne smög vi in. En dam kom och hjälpte oss och gav oss en pyjamasliknande sak som vi fick ha på oss. Winning.

Det är nu det speciella med denna söndag börjar. Vi fick åka upp en våning och blev placerade i två rum som såg ut precis som ett hotellrum, med en toalett och tre sängar. Killen som visade oss in, drog för gardinerna, bad oss sätta oss på sängarna och vänta. Sedan stängde han och gick. Jag, Emma och Maja som befann oss i rummet fick panik. Vad skulle hända nu? Efter en liten stund kommer tre lättklädda tjejer in och vi började härja med dom med, vägrade sätta oss i sängen fören vi var med på noterna. Efter ex antal minuter, ex antal gester och massa skratt senare kom vi fram till en varsin helkroppsmassage för 89 kronor. En massage fick vi och man kan nog lugnt påstå att vi har knäckt varenda kroppsdel. Jag har sett ut som ett Z, ett bakvänt C, haft en kines som hoppat på min rygg och så vidare. Vi skrattade rätt rejält och efteråt var man lätt som en fjäder. Hanna och Denièse lyckades få en klassisk massage med oljor för 188 kronor.

Vi begav oss efter detta till ett köpcentrum för att fixa naglarna. För 30 kronor filade dom, målade med ett baslack, nagellack och sedan ett avslutande toplack. Spa upplevelsen var nu komplett och jag har aldrig haft så välfixade naglar som nu.

Summa summarum, ett besök på spa i Kina är väldigt speciellt och inte ens i närheten av sverige, men man måste ju testa, kan bli kul!

Lois

Kommentarer


Kommentera inlägget här: